Over mij

Surf Onderwijsaward 2021

Sinds 2019 werk ik met veel plezier bij ROC van Amsterdam-Flevoland als programmamanager en adviseur. Na jarenlang vooral met onderwijsvernieuwing bezig geweest te zijn (met als kroon de Surf Onderwijsaward 2021) ligt mijn focus in 2025 op Cyberveiligheid. Als kwartiermaker Security Awareness Officer werk ik samen met mijn collega’s aan bewustzijn en handelingsperspectieven om onze organsiatie veiliger te maken voor onze medewerkers en studenten.

Adviseur Onderwijsvernieuwing (2019-heden)

‘ROC van Amsterdam-Flevoland is een bruisende mbo-instelling vol gepassioneerde medewerkers en studenten. Met ontzettend veel plezier werk ik met hen samen aan vernieuwende initiatieven om het onderwijs elke dag een beetje beter te maken’. 

Voorzitter procedure NRO Nationale Onderwijspremie voor het mbo (NRO, 2023 en 2024)

‘Sinds 2023 mogen mbo-instellingen voor het eerst meedingen naar de Nationale Onderwijspremie. Ik vind het een eer om voor de tweede keer de commissie te mogen leiden in de grote uitdaging om uit alle prachtige aanmeldingen te komen tot 3 winnaars’. 

Projectmanager van het centrale ‘Project I-Coaches’ (2020-2022)

van ROC van Amsterdam-Flevoland. ‘Het project is medio december 2022 afgerond en met de ‘lessons learned’ en de behaalde resultaten is een mooi fundament gelegd voor de volgende stap in het digitaliseringsproces’.

Onderzoek Samenwerking Digitale Transformatie (MBO Digitaal, 2024)

‘De digitale transformatie vergt een enorme capaciteit van de 55 mbo-scholen in Nederland. Niet in de laatste plaats van goede projectleiders, informatiemanagers, experts in security, architectuur, MORA. Samen met de scholen onderzoek ik hoe we onze capaciteit kunnen benutten en uitbreiden door met elkaar samen te werken.

Teamlid programma ‘Doorpakken op Digitalisering’ (2020-2022)

Pascal is nog steeds een van de drijvende krachten binnen het team dat Open Leermiddelen in het mbo op de kaart aan het zetten is. ‘De basis ligt er om in het nieuwe programma Digitaliseringsimpuls echt een beweging op gang te brengen!’.

Pascal van de Kaa

Projectteam Bruggen Bouwen (Kennisnet/MBO Digitaal, 2017-2019).

Pascal was vooral verantwoordelijk voor het ontwerpen en ontwikkelen van het professionaliseringsprogramma voor i-coaches in alle 35 aangesloten mbo-instellingen (de serie van 5 ‘Peergangen’ met 5 experts op het gebied van adviesvaardigheden, onderwijskunde, trainer, coach, veranderkunde, Technovator).

Projectleider Project Blend-IT (ROC Midden Nederland, 2015-2018)

‘Het projectteam bestond uit 17 Blend-IT coaches die met elkaar en situationeel een flinke impuls hebben gegeven aan Blended Onderwijs’.

Edublogger op pascalsblog.nl (sinds 2017)

‘Pascal heeft een hele eigen visie op het mbo en waar we naartoe bewegen. Als blogger schrijft ze over toffe gesprekken, ervaringen en ervaringen en schuwt niet om af en toe scherp te zijn als dat nodig is om beweging te creëren. Bovenal zijn haar blogs een wereld van herkenning en informatie voor wie in het onderwijs werkt en een prachtige introductie in het middelbaar beroepsonderwijs voor wie deze wereld (nog-) niet kent’.

Onderzoeksleider Gemeenschappelijk praktijkonderzoek (ROC Midden Nederland, 2014)

Praktijkonderzoek binnen de opleiding Social Work, gericht op Doorstroom mbo-hbo’. ‘In het onderzoeksteam zaten naast docenten ook twee studenten, dat leverde een mooie dynamiek en ander perspectief op’.

Vaststellingscommissie Landelijke Examinering Engels B1 (CVTE, 2013-2019)

‘Zeer interessant om aan de wieg te staan van een nieuw te ontwikkelen en uit te voeren examinering. Vanaf de eerste verkenningen met het CVTE en Cito tot en met de vaststellingscommissie, ik mocht het hele proces meewerken aan deze examens van hoge kwaliteit’.

Vereniging van Leraren en Levende Talen (2013-2019)

‘De Vereniging van Leraren en Levende Talen versterkt de positie van en de samenwerking tussen taaldocenten in heel Nederland en in alle schooltypen. Middels prachtige magazines en tijdschriften wordt evidence informed kennis verspreid. En op de gave conferenties inspireren experts en docenten elkaar’.