De komende jaren worden tig complete nieuwe metrolijnen aangelegd die alle scholen met elkaar gaan verbinden op een schaal die we nog niet eerder gezien hebben. In alle stations komen nieuw soort roosters en er komt veel meer keuze voor de reizigers. Het gaat over meerdere metrolijnen tegelijk met duizenden haltes. Alleen, wij zien ze niet want ze zijn onzichtbaar. Gelukkig hebben we collega’s in onze scholen die ze wel zien, die begrijpen hoe dat ongeveer gerealiseerd kan worden, maar ze hebben ‘het onderwijs’ wel knalhard nodig om alles goed in te kunnen richten.
Geen idee wat ‘onder water’ nodig is
Iedereen snapt dat het beroepsonderwijs flexibeler ingericht moet worden om effectief in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de maatschappij en het werkveld. Maar mensen die dit alleen vanuit hun eigen ‘bubbel’ bekijken, realiseren zich wellicht niet wat het echt gaat betekenen. Neem als voorbeeld het feit dat over tien jaar (of eerder), diploma’s of certificaten niet meer uitgegeven zullen worden vanuit 1 school. We zien ‘de student’ nu als iemand die na het voortgezet onderwijs tussen 16 en 25 (af-) studeert en daarna nog hier en daar een cursus in zijn leven doet. De student van de toekomst is echter een ‘altijdlerend’ mens en krijgt bij de geboorte een ‘Mijnedu.nl’ beveiligde portemonnee-app waarin hij zijn leerpad (zgn. ‘digitaal kruimelpad’ zoals Joel het noemde) verzamelt bij allerlei verschillende instanties. Maar dit betekent dat de systemen in de scholen aangepast moeten worden, dat er nieuwe beveiligde leidingen aangelegd worden, dat we met elkaar afspraken moeten maken over alle processen die daarmee gemoeid zijn in alle lagen van een school! Let wel, de lerende bepaalt wat geleerd wordt in plaats van de huidige systemen waarin klassen, cohorten, roosters en curricula leidend zijn. Dit is slechts een ‘klein’ voorbeeld van alles wat tegelijkertijd gaat plaatsvinden boven water EN onder water!
Informatiemanagers, architecten, functioneel beheerders
Donderdag 18 april waren zo’n 150 ‘knappe koppen’ van het mbo-onderwijs bij elkaar op de Netwerkdag van MBO Digitaal. Informatiemanagers, beheerders, architecten, security-officers, onderwijslogistiekers, dienstdirecteuren die zich met elkaar buigen over de enorme klus waar we nu al middenin zitten. Wat een powerdag, ongelooflijk hoe deze club die elkaar vaak al jaren kent, elkaar helpt, adviseert, met elkaar naar oplossingen zoekt en tegelijkertijd weet te relativeren en een feestje viert (getuige ook de kopfoto van Rob Vos (Managing Consultant BMC) en Aladin Mhamdi (IT Architect Zadkine) die zelfs een feestnummer ten tonele brachten). Allemaal met een passie om het mbo-onderwijs nog beter te maken voor onze studenten. Wat ben ik blij dat we deze collega’s als ‘stille krachten’ hebben rondlopen in het mbo, ze zouden van mij best wat zichtbaarder mogen zijn.
‘Het is wel mijn onderwijs dat jij in stukken knipt!’
Adviseur Frans van Neerbos en Marije Klein (Docent Journalistiek) van Rijn Ijssel gaven een heel inspirerend kijkje in hun multi-disciplinaire samenwerking. ‘Hoe houd je dit prachtige beroepsonderwijs nu intact terwijl je het toch flexibiliseert?’, vraagt Frans zich hardop op. Vanuit zijn technische kennis heeft hij zich verdiept in curricula, leerdoelen, kwalificatiedossiers en is tot een concrete uitwerking gekomen van de MORA-flexibiliseringsview voor opleidingen. Door gezamenlijk hetzelfde doel voor ogen te nemen en met respect voor elkaars kennis, ervaring en wensen hebben ze een mooie weg gevonden. ‘Het is wel mijn onderwijs dat jij wilt opknippen’, grapt Marije. Maar het is duidelijk dat zij zich beseft hoe noodzakelijk een goede systemische inrichting is voor het succes van deze onderwijsvernieuwing. Inspirerend, dit bewijst eens te meer dat we het onderwijs krachtig kunnen doorontwikkelen voor onze studenten, als we maar op tijd gaan samenwerken en samendenken.
Wat staat als eerst op de agenda?
Leon Sprooten (Stafhoofd Vista College) en Vincent van Hunnik (Chief Information Officer ROC Rijn Ijssel) waren de held van hun sessie :-). Ongeveer een jaar geleden realiseerden zij zich (met een groepje) dat de ‘800 pagina’s’ aan nieuwe initiatieven die vanuit Npuls, LLO-katalysator en andere programma’s op ons afkomen, veel gaan vragen van de scholen. ‘We bedachten: ‘Zou het niet fijn zijn voor alle 55 mbo-scholen als we dit zouden kunnen structureren in een gezamenlijke agenda zodat niet iedereen voor zich al dat huiswerk hoeft te doen?’. Leon: ‘We hebben dit pro-actief opgepakt. Wat zijn de initiatieven allemaal, is er een prioritering mogelijk, waar hecht wie het meest belang aan, welke scholen zijn waar mee bezig en hoe kunnen we daar (tijd-) winst uit halen met elkaar?. In hun sessie presenteren zij een indrukwekkend overzicht tot waar ze nu zijn met het in kaart brengen en de collega’s in de zaal reageren heel enthousiast. ‘Dit helpt echt enorm om met elkaar de volgende stap te zetten. Niet elke school hoeft alles alleen te doen of het wiel uit te vinden, we verdelen de workload, leren van elkaar en vertrouwen op elkaars ervaring op het moment dat we zelf gaan implementeren’ is de bottom line. Goed werk!
Studentmobiliteit snelkookpan
‘Het is klaar met praten, we moeten het met elkaar gaan doen!’ Ashwin Brouwer (aanvoerder bij Npuls, Innovatiebegeleider Firda) is er klaar voor en heeft een hele dag gepland om gewoon keihard aan het werk te gaan. De klus: de mbo-brede nieuwe standaarden om studentmobiliteit ook echt te kunnen realiseren. Alle disciplines ‘knappe koppen’ worden met klem verzocht om vandaag mee komen te denken zodat het mbo aan het eind van de dag startklaar is voor het uitvoeren van pilots. Vanuit Onderwijsaanbod en Onderwijscatalogus naar Inschrijven en Verzilveren. Jazeker, een ambitieus plan maar, ‘het kan gewoon!’!
Npuls
Een van de motoren waardoor de beweging in de scholen enorm gaat versnellen is het Groeifondsprogramma Npuls. Joël de Bruijn (Beleidsadviseur MBO Digitaal, Architectuurteam Npuls) en Rose van Iperenburg (Aanvoerder Digitale Sectorvoorzieningen Npuls, Informatiemanager HAN) nemen ons in een van de sessies mee in het Strategisch Meerjaren Perspectief 2022-2030, en de collectieve sectorvoorzieningen die gerealiseerd worden. Het organogram werkt voor mij toch weer verhelderend om te zien waar we nu staan met het programma. Alle (ruim honderd) mbo, ho en wo scholen zijn of gaan komende jaren aan de slag met wendbaar georganiseerd onderwijs en digitale leermaterialen.

Multidisciplinair denken is pure noodzaak
Elke onderwijsvernieuwing valt of staat tegenwoordig bij nauwe, multidisciplinaire samenwerking binnen de school en daarbuiten. Onderwijsvernieuwing in het onderwijs raakt docenten, studenten, bedrijven, gemeente, hr en zo kan ik nog wel even doorgaan. Initiatieven die door slechts 1 of 2 van deze partijen uitgevoerd worden, zijn gedoemd te mislukken. De wereld is vele malen complexer geworden en we hebben echt alle perspectieven en kennis nodig om goed vooruit te kunnen denken.
Ben jij opleidingsmanager, projectleider of innovator? Stap dan vandaag nog naar je collega’s van informatiemanagement en maak kennis met zijn/haar wereld, expertise en ervaring. Of beter, nodig hen uit bij je (docenten-) team om elkaar wederzijds bij te praten!
MBO Digitaal, dank voor deze inspirerende dag! Zie hier voor de filmpjes.