Ze zijn cruciaal: professionals die EN het mbo-onderwijs echt goed begrijpen, EN de vertaalslag kunnen maken naar de wereld van IT, systemen, processen en complexiteit van koppelen en beheer. Deze vertalers heb je absoluut nodig om innovatie de komende jaren verder te kunnen brengen en handen en voeten te geven in de onderwijsteams. Zij zijn het die docenten verder helpen nu de flexibilisering op stoom komt, zij kunnen uitleggen op welke manier de systemen het dagelijkse werk kunnen verlichten, kunnen helpen bij differentiëren en het inzichtelijk maken van de voortgang van al die verschillende individuen. En zij zijn het ook die de collega’s van IT, inkoop, architectuur en onderwijslogistiek kunnen uitleggen wat in het onderwijs speelt en nodig is.
Die bestaan niet!
Als ik het heb over deze Bruggenbouwers hoor ik vaak: ‘Dat zijn schapen met vijf poten, die bestaan niet!’. Dat is gelukkig niet zo, maar we hebben er wel veel te weinig. Het is een groep waar weinig aandacht voor is, ze ‘passen niet in het functiehuis’ en houden vaak het midden tussen i-coach, projectleider en adviseur. Door hen niet een stevige positie, rol, peergroup en groeipad te bieden lopen we het risico dat zij gefrustreerd raken en vertrekken.
Iedereen een extra poot
Behalve de noodzaak om deze bruggenbouwers te identificeren, opleiden, een positie te geven en met elkaar te verbinden is meer nodig. Voor de meesten in het onderwijs geldt niet alleen dat ze digitaal vaardiger moeten worden maar ook meer kennis nodig hebben over veranderprocessen, inplementatieprocessen en het landschap van apps en tools. Ik zie hoe ontzettend vaak het misgaat in scholen en teams doordat bijvoorbeeld opleidingsmanagers door leveranciers van apps of leermateriaal verleid worden tot aanschaf, hoe workshops gegeven worden aan docenten over tools waar geen overeenkomst mee is, hoe een verandertraject strandt omdat niet op tijd is nagedacht wat aan de achterkant allemaal ingeregeld moet worden.
De landelijke trein loopt straks vast
In prachtige landelijke versnellingsprogramma’s zoals Npuls en LLO katalysator wordt komende jaren op stoom gewerkt aan compleet nieuwe infrastructuren zodat vergaande flexibilisering en persoonlijk dossier mogelijk gaan zijn. IT-ontwikkelingen zijn halverwege lastig bij te sturen en achteraf niet eenvoudig terug te draaien. Om de scholen voldoende in staat te stellen om de onderwijsteams hierin te betrekken en dit mee te nemen in de planning, het curriculum en de dagelijkse praktijk zijn Bruggenbouwers nodig op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Om te zorgen dat de juiste keuzes worden gemaakt in de landelijke programma’s hebben we veel meer strategische innovatoren nodig die de stem en de vraagarticulatie van het mbo vertegenwoordigen en monitoren. Die meepraten, mee-experimenteren en de ruimte krijgen om de mbo-sector een pootje in de rug te geven.
MBO Talk CVI 2024
Op de CVI conferentie 2024 heb ik hier aandacht voor gevraagd in mijn talk van 12 minuten. Onze stagiair Basma Ahmed maakte de illustraties (prachtig gedaan!).