Jorrit Arntzen

Hoe kom je in positie in jouw instelling?

Echte onderwijsvernieuwing gebeurt natuurlijk binnen de instelling op de werkvloer. Docenten, managers, studenten, projectleiders, iedereen die midden in de dagelijkse praktijk werkt heeft een uniek en waardevol perspectief op dat wat aan de hand is, wat nodig is en hoe het beter zou kunnen. Maar hoe helpen we hen om dat perspectief van operationeel naar tactisch of strategisch niveau te tillen? Van zich te laten horen?

Hoe beklim je het organigram?

Dat is de hamvraag waar 19 changemakers in het beroepsonderwijs mee aan de slag zijn in de Peergang Adviesvaardigheden (MBO Digitaal). Door letterlijk te leren van de successen en fouten van collega’s, door met elkaar te sparren en elkaar feedback te geven, scherpen zij hun eigen strategie aan en oefenen met hun valkuilen in hun eigen praktijk. Deelnemers werken bij Yuverta, Roc van Amsterdam-Flevoland, Deltion, Albeda, ROC van Twente, Curio, MBO Amersfoort, Techniek College Rotterdam, DC Terra.

Interactieve online sessie

Tijdens de Peergang gaan ze oefenen met drie gesprekken die moeten leiden tot het verwezenlijken van hun persoonlijke strategie/doel. In de eerste interactieve sessie van twee uur (er zijn drie sessies in twee maanden) maken de peers kennis met elkaar, duiken zij in het organigram en analyseren samen op welke ‘beslistafel’ hun onderwerp of ambitie eigenlijk thuishoort. Hoe krijg je het daar? We bekijken in de sessie de organigrammen van alle instellingen. Wat valt op? Het Organigram van Deltion College begint met studenten. En het Organigram van Aventus is lekker compact en komt heel persoonlijk over doordat foto’s zijn gebruikt. Veel deelnemers hebben een dubbelrol en realiseren zich dat ze daarmee ook op twee plekken in het organigram functioneren.

Daarnaast werken de deelnemers live samen aan het definiëren van de kern/het doel van hun ambitie en op welke manier je dat zou kunnen visualiseren. Met een sterk model of flowchart kun je binnen je organisatie veel sneller duidelijk maken waar het om draait.

Met welk nieuw repertoire willen zij dan zoal leren en oefenen?

Deelnemers willen leren hoe zij hun thema ‘omhoog’ of breder krijgen in de organisatie, hoe zij een goed adviesgesprek kunnen voeren zonder te veel in te kleuren, hoe zij anderen mee kunnen krijgen (operationeel niveau of juist strategisch niveau), hoe ze facilitering kunnen krijgen, hoe zij in hun rol/positie kunnen komen, zichtbaarder kunnen worden, teams kunnen adviseren.

Wat zeggen zij over de eerste sessie?

Super goede opzet, word ik blij van! Leuke dynamiek en fijne aftrap! Erg leuk om eens met iets anders bezig te zijn. Prettig, informatief, interactief en vooral leerzaam om met andere collega’s te sparren. Fijne snelheid, lekker interactief. Leuke groep. Tof om te sparren en uit te wisselen. Goeie opzet en inhoud! Leuk om anderen te leren kennen. Ik kan alle informatie heel goed gebruiken in mijn rol. Leerzame gesprekken, goed georganiseerd.

Hier op wikiwijs vind je de volledige Peergang met alle videos.